tirsdag 2. oktober 2012

Les fra de er små.

Start tidlig med å lese for barna, spør de hva som er lest og hva de tror skjer videre. Samtale om bøkene, vis interesse, vis gleden med det å kunne lese. Da får du et barn som selv liker bøker og barnet blir da en flink leser.

Selv har jeg en sønn som går i 3. klasse, han har brukt veldig lang tid på å bryte lesekoden. I sommer løsnet det for han, nå leser han en halv time hver kveld. Han vet ikke hvor fort han skal komme seg i seng, for å få fortsette på de spennende bøkene han har lånt på biblioteket. Nå kjenner jeg på resultatet og gleden med alle timene, som er gått med til lesing for han. Selv synes jeg det var veldig koselig også. Men det beste er at jeg fortsatt  leser for han....:)

2 kommentarer:

  1. Så bra at sønnen din koser seg med bøkene Kine :) Ja jeg er så enig med deg, man må lese masse for barna fra de er små, ellers vil de ikke oppdage bøkenes spennende verdener.Ved å lese selv og bli lest for utvides kunnskapshorisonten, og fantasien stimuleres. Det muntlige og det skriftlige språket får en positiv utvikling som er til god hjelp når barnet selv skal begynne å produsere tekster. Barnet har da i hukommelsen bøker som er blitt lest og det har et reportoar på måter det går an å bruke språket på. Kanskje barnet husker morsomme setninger fra ei bok han kan bruke selv i sin tekst. Tror også det er viktig i jobben med barn at man sier det er greit å låne ord og setninger fra andre. Det er ikke det samme som å jukse. Alle trenger nemlig en rollemodell. Selv forfattere og kunstnere lar seg inspirere av andre, så det må barna også få lov til, tenker jeg da ;)

    SvarSlett
  2. Helt sant det du skriver, en vet jo selv hva en husker fra barneårene. veldig lett å ta dette frem igjen når en nå jobber med barn.Kulturarv er viktig, og det er skrevet mye bra opp gjennom tidene. Så å videreformiddle det en selv er vokst opp med er både morsomt og minnerikt. Samtidig som det er viktig å finne ny litteratur.Jeg leser nå kardemommeby og barna har øvd inn sangene som de skal presentere på kosekvelden. Vi gleder oss....:)

    SvarSlett