tirsdag 30. oktober 2012

Hva skjer når vi leser?

Øyet følger svarte bokstaver på det hvite papiret fra venstre mot høyre, igjen og igjen. Og skikkelser, natur eller tanker som en annen har tenkt nylig eller for tusen år siden, trer frem i vår fantasi. Det er et større under enn at man har fått såkorn fra faraoens gravkamre til å spire. Og likevel så skjer det hvert eneste øyeblikk.

Olof Lagercrantz


Hva omfatter en leseaktivitet egentlig?

Førforståelse: det er viktig å ha motivasjon, samt synliggjøre egne forkunnskaper. Hva kan en fra før og hva får opp motivasjonen. Barna leser mindre og får lite tak i innholdet, når de leser noe som de synes er kjedelig. Om noe er spennende eller interessant leser de mere, det virker naturlig om en ser på oss voksne hvordan det fungerer. Det å legge ut agn kan være med på å starte en leseaktivitet, er barna interessert i fotball, kan en legge noen aviser med sportsiden opp slik at de ser å skaper nyskjerrighet.

Mål for lesing: Lesingen må ha en hensikt, en må vite hvorfor en skal lese og hvordan.Også må en vurdere hva målene med lesingen er.

Avkoding: som omhandler bokstav kunnskap, ord og tegn.
Jo flere ord en kan, og jo flere en lærer seg under lesing. Fører til leseforståelses, der en stiller spørsmål til teksten, gjengir innhold og vurderer hva jeg forstår / ikke forstår. Dette er viktige elementer som igjen fører til økt leselyst. Forstår dine elever det de leser?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar