søndag 30. september 2012

Norsk i 60 årsdag

Sitter og reflekterer over gårdagen, jeg var i 60 års dag. Kjempekoselig bursdag med mange hyggelige mennesker. Det var taler og dikt med utdrag av feks Petter Dass. Han skrev på en måte som jeg tror det er få som skjønner av dagens ungdom, jeg slet litt selv.
Det var også inspill fra cd med opptak av gamle radio innslag, som nå betegnes for nostalgi.
Nordnorsk ord og utrykk på sitt beste, så det ble mye latter i stua. Det ble også spilt gamle musikk minner fra de glade 70 årene. Jeg sang med på det jeg kunne, men innså fort at jeg var for ung til å kunne disse sangene. Men for meg ble det en kveld der jeg ble matet med mye kulturarv.
Noe som er kjempeviktig i norskfaget, men jeg vet jo ikke om vett og uvett boken er noe å ta med seg inn i 1. klasse. Det viktigste er jo at man er obs på kulturarven og fletter det inn der det er naturlig.
Selv leser jeg på jobb boken knerten, med Anne Cath Vestly. Barna synes det er spennende selv om de har sett filmene mange ganger.Nå gleder jeg meg til jeg skal starte på mormor og de åtte ungene, det er kultur arv det.
Tilbake til 60 års dagen som hadde ett lite avbrekk i ti tiden, da var det nemlig Lindmos show på tv.
Der mitt kjære søskenbarn Marius var gjest, får å snakke om torsken. Han har vært med en gang før der han fikk send ut til de tusen hjem  forklaringen på færskt haill. Han er e morsom type og jeg synes han for andre gang klarte seg bra på tv. Denne gangen synes jeg vel noen forklaringer var litt på kanten, men så var det en søring i bursdagen som sa." Dere er jo fra nord norge, dette må dere da tåle, jeg synes det var morsomt jeg" Joda klart jeg tåler det, jeg tenkte vel heller på hvordan andre reagerer. Men det har jeg sovet av meg i natt, han er og blir en morsom type. En god representant for å få satt torskekommunen Øksnes på kartet, helt supert. Så da gikk resten av kvelden med til prat om den nord norske humoren, og det ble servert mange historier.
Nå er det søndags kveld og jeg skal forberede meg til morgendagens norsk time, vi skal starte med bokstaven O. Kjempe spennende.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar